onsdag 29 april 2009

Allergi-helvete!!


Vacker och fint men fn så jobbigt! I alla fall för mig!
I söndags satt vi ute o grillade, på ballkongen. Det va trevligt, o Magnevik och Lisa va där. Så börjar jag mer och mer känna att det blir tungt o andas...det blir bara värre o värre. Jag får allt svårare att följa med i samtalet för jag måste bara koncentera mig på att andas så jag börjar typ plocka undan o göra iordning i köket. O tänker typ men " gå hem ngn gång då"!
Men nej, dem skulle va kvar och vi flytta in. O nu kan jag verkligen inte prata utan bara måste ha fokus på att andas. Håller på att börja gråta. Fattar ju att det är den där jävkla astma-skiten som kommer, har inga inhalatorer hemma heller, förutom en pulmicort som gått ut 2008-11.
Till slut fattar dem att det är ganska illa iallafall o åker hem. Då börjar jag lipa och ber A ringa till sjukvårdsupplysningen. Mest för att kolla om det är ngn fara för bebis om jag inte syresätter mig tillräckligt. Hon där säger att vi ska åka till förlossningen (?). Så A får ringa dit, hon där fattar ju inget. Hur ska dem hjälpa mig liksom, verkar inte ens kunna veta om det är ngn fara för bebis..skitbarnmorska ( hoppas jag inte behöver föda där). Men ialf är dem snälla o hon pratat med läkaren där o dem ordnar så vi kan åka till Närakuten i Liljeholmen o få hjälp där.
Så A ringer dit o dem säger att vi kan komma. Så vi ska köra då, jag, eftersom A druckit vin.
Jag sätter mig i bilen, försöker ställa in så jag både når ner till pedalerna o inte stöter magen i ratten...går inte...magen är för stor! A som druckit vin får ta ratten, men det går bra.
Väl där får jag inhalera ( skitskönt) o får recept. Dock får jag bara den inhalatorn som utvidgar luftrören inte den som tar bort inflammationen, det vill läkaren att jag först ska kolla med min BM om. Så vi åker hem och jag tänker att detta kommer ju hålla över natten, inte måste vi åka till apoteket i stan nu..
Not, jag vaknar vid 01.00 o samma visa igen. Är sen typ vaken mer el mindre hela natten, kl 07.00 få vi åka in till apoteket för att hämta ut mitt recept. Sen åker jag hem igen o sover hela dagen.
Fy fan va jag hatar detta, orkar liksom inte både vara höggravid och ha astma! Känns lite taskigt faktiskt. Ni idag ska jag till läkaren igen för att få den där inflammationshämmande medicinen utskriven, annars hjälper inte den andra...men sen hoppas jag det är slut på det o jag ska kunna andas normalt igen!
Igår började vi på föräldrautbildningen, det va okej, fick lite ångest när hon prata om förlossningen men det ska väl gå..i hope!
Nu måste jag jobba vidare!

1 kommentar:

Anonym sa...

ååh =(
stackare!
Kram!